PoosConnections

By poosconnections

Gerard Hachmang, NEC-watcher

Maandag 17 augustus 2015:  Al vele maanden struin ik met journalist Jeroen Haverkort door Nederland om het mysterie rondom de verdwenen topscorer van het Nederlands betaald voetbal op te lossen. Als grootste fan van Cas Janssens weet ik heel veel over hem, maar bijna elk gesprek leidt weer tot nieuwe inzichten.
Vanavond helaas weinig nieuws gehoord maar het gesprek met Gerard Hachmang (71),  jarenlang huisverslaggever van NEC voor de Gelderlander, vond ik wel heel bijzonder.
Mijn droom was ooit zijn opvolger of secondant te worden. Wilde ooit ook graag zo dicht mogelijk bij NEC zijn. In 1978 schreef ik daarom een sollicitatiebrief naar hoofdredacteur wijle Frans Hulskorte waarin ik mijn ambitie opbiechtte als Havoscholier uit Hillegom. Hij was direct geïnteresseerd in mijn verhaal. Beloofde mij een baantje op de sportredactie mits ik eerst de School voor de Journalistiek zou afronden. Hij vond mij nog te jong en te eenzijdig ingesteld.
In mijn eerste studiejaar heb ik uiteindelijk een week stage gelopen bij de Gelderlander, in die tijd de grootste regionale krant van Nederland. Logeerde in die tijd al bij Leen Looijen, trainer van NEC.
Het advies van Hulskorte heb ik uiteindelijk ter harte genomen. Ik heb mij van supporter tot journalist geschoold. Als verslaggever van het Algemeen Dagblad schreef ik zelfs dat het toenmalige bestuur van NEC de Europa Cupwedstrijd tegen Barcelona als een schoolreisje zag. Het leidde zelfs tot een brief van de clubleiding aan de hoofdredactie dat ik niet meer welkom was in de Goffert...
Inmiddels ben ik al vele jaren trouw en fanatiek supporter van NEC. Het kan verkeren... Gerard Hachmang zet echter al meer dan tien jaar geen voet meer over de drempel van de Goffert. Indirect voelt hij nog wel een verbintenis met mijn vriend Leen Looijen. Angelique, de huidige vrouw van  Leen, was ooit de secretaresse van Gerard toen hij een redactielokaal in Druten bestierde.

 

Comments
Sign in or get an account to comment.