PoosConnections

By poosconnections

Alexander Schmets: de nieuwe Belle van Zuylen

Zaterdag 26 september 2015: Vandaag eindelijk weer herenigd met mijn vrienden en vriendinnen in Oud-Zuilen tijdens de dorps BBQ in de tuin van kunstverzamelaar Bert Degenaar.

Oud-Zuilen is een parel van een dorp aan de Vecht waar de tijd nog kan stil staan. Het vluchtige leven verdampt met een goed glas wijn en mooi gesprek met de buren Mieke en Floor en de avond gaat automatisch over in de nacht wanneer je optrekt met wetenschapper Alexander Schmets, onze grote vriend in het dorp.

Met Alexander raak je nooit uitgepraat. Hij verstaat de kunst van uitdagen en verleiden. Over elk onderwerp kan hij een levenscollege verzorgen. Of het nu gaat over mijn veel te vroeg overleden collega Dick van Gangelen bij het AD voor wie hij in zijn studentenhuis een fanclub heeft opgericht vanwege zijn prachtige snor.

Of we nu praten over mijn favoriete dichter François Haverschmidt, alias Piet Paaltjes. Midden in de nacht ontving ik nog een prachtige strofe die Alexander spontaan voordroeg.

Als ik hem voor een andere vriend advies vraag over een oplaadbare batterij van grafeen dan krijg ik te horen dat hij iemand kent die is gepromoveerd op dit onderwerp.

Als ik zeg dat ik jarenlang in Driebergen in de Florastraat heb gewoond, dan blijkt hij in die periode daar ook gewoond te hebben en praat hij honderduit over zijn vorige leven als bohemien.

De commissie Nieuwe Energie van Oud-Zuilen is mede door Alexander een bron van inspiratie, maar ook van vermaak geworden.

Bijna wekelijks genieten Marie-Françoise en ik nog na van het weekend dat we met Alexander mochten doorbrengen in het huis van zijn lieve ouders in Margraten. We hebben toen dozen kersen geplukt en gebruikt voor verrukkelijke jam. De smaak van Schmets is voor ons nu een begrip.

En dan vergeet ik bijna de heerlijke ontvoering van Alexander door Nederland die mij in Swifterbant, Nagele, Schokland en Kampen bracht.

De BBQ was daarom een waardevolle avond om te broeden op nieuwe plannen. Want Alexander zie ik als een moderne versie van Belle van Zuylen, de cultuurhoedster van Oud-Zuilen.

Comments
Sign in or get an account to comment.