PoosConnections

By poosconnections

Ruud Meijvogel, vriend zelfs met windkracht 6

Dinsdag 29 september 2015: Ik heb voetbal-,  basketbal-, drink-, golf-, fiets-, duurzaamheid-, ski- en zeilmaatjes. Met Ruud Meijvogel (36) zeil ik nu zo’n kleine tien jaar en elke tocht is bijzonder en vooral gezellig.
 
Na de 24 uursrace op het IJsselmeer (mooiste tocht ever), de vergeefs poging via de Noordzee naar Engeland te varen, het planeren met de catamarans en de vele tochten op Loosdrecht en het Veluwemeer hadden we nu onze vuurdoop.
 
Met mijn Volksboot, die ik deel met Vaarkanties wilden we aan het einde van de dag de Westeinder plassen verkennen. De zon scheen verrukkelijk en dat vergroot de lust. Op het open water werden we alleen wat verrast door de schuimkoppen. Na een mooie en lange rak gevaren te hebben, wilden we terug met de motor. De motor werkte echter niet… De windkracht was bij vlagen toegenomen tot 6. Onverantwoord voor deze boot waarvan je de zeilen niet kan reven.
 
En dan komt het op vertrouwen en vakmanschap aan.
Ruud ken ik vanaf de eerste dag dat hij aan de slag ging bij Syntens Innovatienetwerk, nadat hij zijn studie natuurwetenschappen en innovatiemanagement had afgerond. Hij kan soms wat hoekig uit de bocht komen, maar hij is wel altijd zichzelf. LinkedIn, Facebook en Whatsapp is niet aan hem besteed, maar voor een goed gesprek over innovatie, de waarden van het leven met een glas bier erbij kun je hem altijd porren. En hij is trouw, een karaktertrek die ik koester.
Bovendien is hij aan zeilen verslingerd geraakt sinds hij lid is geworden van de zeeverkenners. Zijn afkomst (geboren en getogen in Katwijk aan Zee) speelt daarbij ongetwijfeld ook een positieve rol.
 
Op het randje van onverantwoorde risico’s besluit Ruud uiteindelijk een poging te wagen terug te keren naar het eiland waar de boot altijd aangemeerd ligt. Ik luisterde als fokkemaatje blind en goed naar zijn instructies als stuurman.  En dat bracht ons letterlijk in de veilige haven. Zelfs onze onderbroeken waren zeiknat. Zoveel water en wind moesten we weerstaan. Een goede actiefoto maken bleek onmogelijk…
 
’s Avonds bij Bistro Paul in Driebergen brachten we een uitgebreide toast uit op onze tocht en vriendschap. #priceless
   
 

Comments
Sign in or get an account to comment.