PoosConnections

By poosconnections

Evert-Jan van Hasselt: ‘van CEO naar tuinman’

Dinsdag 3 november 2015:  De paden van Evert-Jan van Hasselt en mij kruisen elkaar regelmatig.  Ik kan mij herinneren dat wij ooit door Ton Plekkenpol, een gemeenschappelijke en warme relatie, bij elkaar werden gebracht, onder meer bij de Renaissance Groep en een denktank voor een nieuw gezondheidssysteem.
 
Ton overleed plotseling en tragisch, maar Evert-Jan en ik verloren elkaar niet uit het oog. Evert-Jan presenteerde zich daarna in de geest van Ton als innovatieleider, business inspirator, strategie consultant,  programma- en bidmanager.
 
Hij schreef ook een boek met de intrigerende titel “Van CEO naar tuinman”, een ontdekkingsreis naar leiderschap. Evert-Jan maakt daarbij de vergelijking tussen mensen en dieren. Een enkele mier is een heel dom beestje, maar veel mieren bij elkaar leven een heel slim systeem op, zo schrijft hij. De mens daarentegen is een heel slim beestje, maar veel mensen bij elkaar leveren vaak een heel dom systeem op! Mieren werken heel anders samen dan mensen. Misschien niet altijd even efficiënt, maar wel heel effectief!
 
Elk gesprek met Evert-Jan levert mij energie en nieuwe inzichten op. Soms loopt hij wat te ver op de troepen vooruit, maar als je volhoudt kom je zijn visie later weer tegen als nieuwe waarheid.
 
Vandaag belde Evert-Jan mij op met een paar hulpvragen die ik wellicht met mijn netwerk kan oplossen. Maar ook met de mededeling hij aan de vooravond staat van een mogelijke doorbraak met het Huis der Nederlanden, een kenniscentrum voor duurzame gezondheid. Op advies van Ruud Koornstra, mijn grote held nota bene en premier van het Innovatiekabinet, wil hij mij ook betrekken bij dit prachtige initiatief. Die tip leidde zowel bij Evert-Jan als bij mij tot een glimlach op ons gezicht!
  

Comments
Sign in or get an account to comment.