PoosConnections

By poosconnections

Jacco Swart: vriendschap voor het leven

Woensdag 16 december: Jacco Swart, maar ook zijn vrouw Lilian en kinderen Timo, Tara, Jaimy en Sem heb ik in mijn hart gesloten. Komt ook door mijn vrouw Conny die in 2000 op haar sterfbed de hoop uitsprak dat ik veel steun zou hebben aan de vriendschap met Jacco. En dat is gebleken!
 
We hadden toen al zakelijk samen gewerkt. Jacco begon ooit als brand manager bij FilmNet, mediapartner van mijn Goalmaster programma waarbij ik kinderen meer en beter wilde laten voetballen. Vervolgens werden we collega manager bij de KNVB. Onze toenmalige directeur Arie van Eijden noemde ons soms liefkozend de broertjes omdat we altijd op een lijn zaten. Daarna belandde Jacco als directeur van Go Ahead Eagles en De Graafschap bij mijn andere (voetbal) liefde NEC.
 
Daags na mijn vertrek bij de KNVB vroeg Jacco mij lid te worden van de Raad van Advies van NEC. We hebben vooral glorietijden samen gevierd. Het geeft een extra dimensie wanneer je zulke momenten als vrienden samen mag delen. Maar ook dat je elkaar tot steun kan zijn bij grote crises die helaas vaak aan de orde zijn in het betaald voetbal. Het heeft onze band alleen maar versterkt.
 
Inmiddels is Jacco bijna drie jaar directeur van Eredivisie CV. Voor hem een nieuwe stap op bestuurlijk niveau. Jacco verstaat de kunst van verbinden als geen ander en is geknipt voor deze uitdaging. 

Maar de mooiste kwaliteit is dat ook Jacco intens kan genieten van zijn gezin. Onlangs beleefden Marie-Francoise en ik een mooie avond met Timo in het theater. En Marjolein kijkt nog altijd met veel plezier terug toen Jacco en Lilian, ondanks hun drukke banen, haar een dag vergezelden op de Hotelschool in Maastricht. Marjolein koos uiteindelijk voor een andere studierichting, maar de horeca laat haar nooit meer los.
 
Helaas spreek ik Jacco niet meer zo intensief, maar de band is onvoorwaardelijk. Vandaar dat het gisteravond weer een topdag was dat we een oude traditie herstelden. Jarenlang bezochten we in elke ronde van het KNVB bekertoernooi een wedstrijd. En bijna altijd zagen we een spannend en leuke ontmoeting. Dat was ook gisteravond het geval in het schitterende stadion van Heracles. PSV won in een enerverende wedstrijd in blessuretijd, maar voor hetzelfde geld had de thuisclub gewonnen. 
Maar het was vooral ook heerlijk even bij te praten over ons leven en gezinnen.

Comments
Sign in or get an account to comment.