PoosConnections

By poosconnections

Rene Berends bezorgt mij one moment of fame

Zondag 3 januari: René Berends ken ik al enkele jaren, maar ook weer niet. We hebben elkaar gesproken voor het boek dat ik als een vorm van rouwverwerking maakte over Clemens. Sindsdien komen we elkaar regelmatig tegen in Deventer of Diepenveen bij onze vrienden Ginny en Martijn Smit.
 
René ontmoette ik vanochtend in de sportschool waar ik vergeefs streed met de gebruiksaanwijzing van mijn loopband. Schijn achteruit gelopen te hebben in plaats van vooruit. Ook daarmee kun je jezelf afmatten, weet ik nu.
 
Al googlend kom ik er achter dat René niet alleen op dezelfde datum als Clemens (2 november) is geboren, maar al 53 jaar is. Verwachtte dat hij veel jonger zou zijn. De sportschool houdt hem blijkbaar jong en fit. In de kleedkamer vertelde hij drie keer in de week ’s ochtends voor het werk bij Studio Perfect te vinden is. Een zondag ochtend sessie doet hij met plezier en gemak bij. Dat verklaart veel.
 
En passant kreeg ik te horen dat René altijd sportief is geweest en op hoog niveau bij Go Ahead en Heracles (met Gerard Somer als trainer) heeft gespeeld. Heb nog vergeefs gezocht naar Paniniplaatjes uit 1986. Hij speelde samen met Deventer coryfee Johnny Oude Wesselink en werkte zelfs mee aan een trainingsboek van wijlen Wiel Coerver.
 
Zelf heb ik nooit talent gehad, maar mijn fanatisme was zo groot dat Coerver mij ooit uitnodigde eens mee te trainen met Go Ahead omdat hij de overtuiging had dat hij van iedereen een nieuwe Rivellino kon maken. Zelfs van mij. Ik sprak Coerver tijdens een ziekenhuisbezoek in Nijmegen waar hij de volgende dag een zware hartoperatie moest ondergaan. Hij verontschuldigde zijn familie en de artsen dat hij mij perse te woord wilde staan omdat ik speciaal voor hem uit Hillegom was gekomen….
 
De training in Deventer was, zoals verwacht geen succes, behalve dat ik koppend op de foto werd gezet met Stef Walbeek en Cees van Kooten. Deventer Dagblad was getipt dat Coerver een nieuw talent had gespot…. Maar nader inzien concludeerde chef sport Wil van der Plas dat het weer eens grootspraak betrof van Wiel Coerver.
 
Met dank aan René mocht ik weer even terugdenken aan one moment of fame. René zelf heeft wel eredivisie voetbal mogen meemaken. Gaaf. Praten we de volgende keer verder over. Had er graag met Clemens een diepgravende analyse van gemaakt. 

Comments
Sign in or get an account to comment.