PoosConnections

By poosconnections

Jan Schimmel alias Jan de Stroopwafelman

Zaterdag 27 februari: Een zaterdag in Deventer bestaat standaard uit koffie drinken op de Brink en inkopen doen op de markt. In 2014 is deze gekroond tot de beste markt van de middelgrote steden van ons land.
 
Een vaste stop maken we altijd bij Jan Schimmel, alias Jan de Stroopwafelman. Zeker als Olivier mogelijk thuis komt. Hij is verslingerd aan deze lekkernij. Jan herkent ons van verre. Hij heeft in verleden nog contact gehad met Clemens over de promotie van de markt, die al meer dan 700 jaar bestaat.
 
Al 22 jaar staat Jan op deze markt. Vroeger ook in Lochem en Twello, maar hij is nu alleen nog te zien op de vrijdag en zaterdag op de Brink. De rest van de week staat in het teken van zijn (klein) kinderen en daarnaast bezoekt hij graag en vaak de sportschool. Hij heeft het op de markt altijd bere druk. Het maken van stroopwafels is ook pittig werk. Na zijn werkdag is hij zelfs niet meer in staat zijn telefoon op te pakken. Zo moe is hij dan. Maar ook op de markt is hij nauwelijks aanspreekbaar, want elke klant heeft recht op een heerlijke en kwalitatief goede stroopwafel, zo verontschuldigt hij zich. Hij wil zijn hoofd er daarom goed bijhouden.
 
’s Avonds bij de koffie begrijpen wat hij bedoelt. De stroopwafel smaakt weer zalig.
(Na de publicatie van dit stukje ben ik Jan vaak tegen gekomen buiten de markt om. Waarvan een keer op een pijnlijke manier: in die tijd was ik door een ingrijpende verbouwing niet in staat de wekelijkse inkopen te doen op de markt. Ik kocht daarom stroopwafels in een supermarkt. In de rij voor de kassa stond ook Jan. #pijnlijk. Jan pakte het sportief op toen ik mijn verhaal vertelde. De volgende keer moet ik hem even bellen. Als het even kan, levert hij de stroopwafels dan thuis af. Heb hem direct uitgenodigd voor de koffie wanneer ons nieuwe huis, op loopafstand van de Brink, klaar is)

Comments
Sign in or get an account to comment.