PoosConnections

By poosconnections

Erwin Potman denkt verkeerd om als mannetjesputter

Donderdag 14 april: Een diepe kniebuiging maak ik vandaag voor Erwin Potman van betonboor- en zaagbedrijf Tempelman uit Markelo. Erwin had vandaag de opdracht een rioolaansluiting aan te leggen voor ons nieuwe huis op het gemeentelijke riool van Deventer.

Zijn diamantboor was zijn hulpmiddel, maar na vandaag weet ik dat Erwin onmenselijk zwaar werk heeft. Met man en macht boorde hij met oorverdovend lawaai door een betonnen fundament van ruim 40 centimeter dikte. Er leek geen einde te komen aan dit klusje. De stank was al erg, maar Erwin betoverde mijn fantasie met zijn lichaamskracht, want in zijn eentje tilde hij betonblokken van minimaal vieftig (50) kilogram uit de grond.
De lunchpauze benutte ik vooral om hem te bewonderen. Ik kon hem ook slecht verstaan want de inwoners uit Markelo hebben een uniek accent.
 
Weet dat hij al twaalf jaar op de loonlijst staat bij Tempelman na eerst als kraanmachinist te hebben gewerkt. Hij weigert een onvertogen woord uit te spreken over zijn opdracht bij ons. Het is eigenlijk werk voor twee man, zo erkent Erwin. Maar het is zo druk dat hij de klus in zijn eentje moet volbrengen. Mopperen komt niet in hem op. ,,Ik denk graag verkeerd om. Ik mag dit werk doen in plaats van ik moet dit werk doen. Zo kan je het ook zien.''
   
,,Als ik ’s avonds thuis ben, dan heb ik buiten nog veel te doen. Ik hoef geen lid te zijn van een sportschool. Ik train overdag en ’s avonds. En dat is ook typerend voor Markelo waar ik mijn hele leven al woon. Daar zie je ook veel sterke mannen rondlopen. Dat zit in onze genen. Het is een dorp met echte werkers. Ik ben een van de 40 Potmannen in Markelo. Het is bij ons mooi wonen, heerlijk rustig en overzichtelijk. Beter dan hier in de stad. Mij hoor je niet klagen.’’

Comments
Sign in or get an account to comment.