PoosConnections

By poosconnections

Jasper, onze straatburgemeester

Woensdag 13 juli: Sinds twee weken voel en ervaar ik het om te leven in de binnenstad van Deventer. Dat is echt anders dan ik ooit gewend ben geweest. Je binnenplaats is onderdeel van je woonkamer maar ook zit je veel vaker en sneller op straat. Je voelt je ook verantwoordelijk voor je omgeving waardoor je makkelijker en sneller contact maakt met je buren. Marie-Françoise en ik hebben de straat ook verrijkt met bloemen en een bankje.
 
Dagelijks groet ik Jasper. Hij woont op Molenstraat 6, pal op de Lindenstraat. Of het nu regent of stralende weer is, maar Jasper staat altijd op wacht in zijn portiek, meestal met shaggie in zijn mond en een blikje bier in zijn hand. En bij echt mooi en warm weer steekt hij ook de BBQ voor zijn huis aan. Ik heb hem al gekscherend de straatburgemeester genoemd. Vindt hij een geuzennaam. Ik ook.
 
Snap na vandaag beter waarom hij vaak overdag, maar ook op andere tijdstippen daar staat, veelal met zijn buurman en vriendin, die overigens schuin boven hem blijkt te wonen. Jasper is na zijn studie milieukunde operator geworden bij Akzo Nobel en draait roulerende vijfploegendiensten. Dat duurt nog even want dan sluit de vestiging in Deventer.
Jasper laat de toekomst gelaten op zich afkomen. ,,Ik leef van de dag en maak mij niet druk over de toekomst. Ik heb het hier goed naar mijn zin: uitzicht op de IJssel en er is voortdurend aanloop en bedrijvigheid op dit punt waar ik woon.’’
 
Jasper zegt blij te zijn dat het voormalige gerechtsdeurwaarderskantoor deels door ons wordt bewoond. Leegstand is nooit fijn en we hebben er een mooi huis van gemaakt. Fijn compliment.
 
Als burgemeester van de straat heeft hij nog wel een uitdrukkelijke wens. Tot aan de ene zijde van zijn appartement zijn oude monumentale lampen opgehangen, maar aan de andere zijde van de straat hangen nog steeds (lelijke) natriumlampen. Graag wil hij de gezellige sfeer in de straat doortrekken. Voor de rest is hij dik tevreden met zijn leven in Deventer.

Comments
Sign in or get an account to comment.