PoosConnections

By poosconnections

Mark Braas: kei van een jeugdvriend

Donderdag 22 oktober 2015: Ik ben opgegroeid in Hillegom en bewaar weinig goede herinneringen aan die tijd. Met uitzondering van mijn jaren op de St Jozef basisschool, waar ik in de (voor)laatste jongensklas heb gezeten. Heb er zelfs een blog overgemaakt. En enkele jaren geleden heb ik het 1 april genootschap Rien van Nunen opgericht met een groep generatiegenoten die allen in de journalistiek terecht zijn gekomen. Vond en vind ik nog steeds heel bijzonder.
 
Voor de rest zoek ik Hillegom alleen nog op voor mijn moeder. Bij het doen van een boodschap in de lokale supermarkt ontmoette ik Mark Braas. Hij was een van mijn eerste (voetbal)vrienden. Hij was een jaar jonger, maar ook bloedfanatiek met voetballen. Toch hadden we nooit ruzie.
 
Elk pauze speelden we een partijtje voetbal met een steen, later gevolgd door een houten blokje en we eindigden onze schooltijd met een tennisballetje. Twee buitenbanken gebruikten we als doel en ik ben nog steeds verbaasd dat we zelden of nooit een ruitje intrapten met die steen of anderen er mee verwondden. Het zou ook kunnen zijn dat we zo fanatiek waren dat we er geen oog voor hadden…
 
Mark herkende mij ook direct. Na de lagere school zijn we elkaar uit het oog geraakt. Onbewust zaten we nog wel samen op het Fioretti college waar hij nota bene Frans kreeg van de vader van Marie-Francoise. Ik kan mij daar niets meer van herinneren.
Mark benadrukte nog wel dat hij uiteindelijk een betere voetballer is geworden door met een steen, blokje of tennisbal te spelen. Dat durf ik van mijzelf niet te zeggen….
 
Mooi om te zien dat het kind zijn direct weer terug te zien is in onze ogen. Zoals ik het ook bijzonder vind dat Mark Hillegom altijd trouw is gebleven. Hij werkt als management consult bij ABN-Amro, maar heeft zich in 2003 ook laten omscholen als onderwijzer. Een dag per week geeft hij nu les, nadat hij de tip kreeg dat hij geknipt zou zijn voor dit vak. Vooral om zijn blik te verbreden op een nieuwe wereld en kennis heeft hij dat ook gedaan. Gave stap!

Comments
Sign in or get an account to comment.