PoosConnections

By poosconnections

Karen Hemink leeft zelfvoorzienend in 'n Yurt

Woensdag 18 november: Nieuwsgierigheid brengt je veel en leert je veel, zo kreeg ik vandaag weer eens bevestigd.

Vandaag verkende ik op advies van Eddy Tulp, scheidend directeur van de Atheneum Bibliotheek een verborgen plekje aan de IJssel op een verlaten stuk grond dat vervuild is door olie. Daar ontmoette ik Karen Hemink, een ongewoon bijzondere vrouw die daar met haar man in een van de Yurts, een Mongoolse tent, woont. Ze nodigde mij spontaan en gastvrij een kop kruidenthee bij haar te drinken.

Met een zonnepaneel en een accu voorzien ze zich van genoeg electriciteit om de mobiel en laptop op te laden maar ook om een naaimachine te kunnen bedienen.

Ze worden daar omringd door een roedel eenden en plukjes groentetuin.

Het echtpaar maakt er een sport van zelfvoorzienend te leven. Douchen beschouwt ze als een overbodige luxe. Vroeger waste iedereen zich bij een teiltje, douchen is iets van de laatste 60 jaar, aldus Karen. En de was doet ze desnoods in een zuurkoolvat. Ze stopt er dan een paar geschilde paardekastanjes bij en laat het gesloten vat flink rollen. Daarna haalt ze de kastanjes eruit en spoelt de was met schoon water uit!

Op de website www.omslag.nl worden meer trics & trucs gedeeld. Na Vandaag heeft Karen mij nog nieuwsgieriger gemaakt.

Comments
Sign in or get an account to comment.