PoosConnections

By poosconnections

Reinier Castelein, vernieuwende vakbondsbestuurder

Vrijdag 20 mei 2015: Gisteren had ik vele fotoblogs kunnen maken naar aanleiding van de interessante contacten die ik heb mogen leggen. Vandaag een follow up gegeven aan een hernieuwd contact met Reinier Castelein, voorzitter van De Unie, de vakorganisatie voor het middelbaar en hoger personeel.
 
Al jarenlang ben ik slapend lid van de Unie. Ik heb niets met traditionele vakbewegingen. Ik doe het meer uit solidariteit. Sinds ik Reinier enkele jaren geleden persoonlijk heb ontmoet voor een nieuw initiatief, weet ik dat hij een man is naar mijn hart: pragmatisch, durft van geijkte paden af te wijken, oog voor zelfsturing en zelfontwikkeling, conformeert zich niet aan instituties en sterk gevoel voor vernieuwingen. Ik voel mij dus thuis bij de Unie!
 
Ook bijzonder (en goed) dat hij vanaf de werkvloer bestuurder is geworden. Zorgt altijd voor een frisse wind. Zou vaker moeten gebeuren in de politiek. Reinier was van oudsher purser. Als voorzitter van Nederlands cabinepersoneel kwam hij in contact met de Unie, waar hij als jongste voorzitter binnen de vakbeweging in Nederland voor een verfrissend geluid zorgt in de vastgeroeste overlegstructuren van ons land.
 
Gisteren hoorde ik dat hij ook het Netwerk Zelfstandig Werkenden heeft opgericht. Wist ik niet. Het NZW richt op mensen die wisselen van werkvorm, maar altijd onafhankelijk, zelfbewust, zelfstandig en professioneel opereren. Spreekt mij erg aan J
 
Op een netwerkbijeenkomst bij radiostation Sublime FM, dat inmiddels BNR qua bereik ruimschoots voorbij is gestreefd, hebben Reinier en ik met de directie van Sublime FM gebroed op nieuwe snode plannen over bevordering van mobiliteit en talentontwikkeling. Een van mijn stokpaardjes. Ik verheug mij nu al op deze samenwerking waar uiteraard ook een rol is weggelegd voor het Innovatiekabinet.
  

Comments
Sign in or get an account to comment.