PoosConnections

By poosconnections

Joris de Theije: oog voor vriendschap

Maandag 30 november: Onder het motto oog voor ‘vriendschap’  verbond ik vandaag Joris de Theije met mijn ‘maat’ Bart Stomphorst. Joris en zijn broer Jan-Willem heb ik ooit ontmoet bij de MKB Innovatie Top 100 toen zij de top 100 binnenkwamen met Oog voor lezen, meetapparatuur die de leesvaardigheid registreert.
 
Met beide broers heb ik daarna een fijne band opgebouwd. Recentelijk heb ik een goed glas bier met Joris gedronken in Maarssen. We hebben toen wederzijds de intentie uitgesproken elkaar te helpen waar dat mogelijk is. Mijn netwerk is waardevol en de kennis van Joris over finance (private equity) is onbetaalbaar. Toen ik vroeg wie hij graag eens zou willen ontmoeten, antwoordde Joris: Bart Stomphorst!
 
De manier waarop Bart bedrijven opbouwt en groei realiseert, sprak Joris aan. Maar vandaag gebruikte hij de ontmoeting ook om te vertellen wat hem bindt met Bart (overname van bedrijven, fusies begeleiden, jonge ondernemers coaches, innovatiesubsidies binnenhalen enz) en welke rol Oog voor lezen kan betekenen voor het onderwijs.

Sinds twee jaar is Bart algemeen directeur en mede eigenaar van het Luzac College. Samen met zijn honderden docenten wordt hij dagelijks geconfronteerd met o.a. beperkte leesvaardigheid van zijn leerlingen. Een op de negen Nederlanders is laaggeletterd. Dat zijn 1,3 miljoen landgenoten, onder wie 65 procent autochtonen. En we kennen allemaal wel iemand die in onze omgeving last heeft van enige vorm van dyslexie.
 
Het probleem is vooral schrijnend bij de leerlingen die vanuit het basisonderwijs doorstromen naar het voortgezet onderwijs. Maar in de praktijk wenst niemand  (overheid, bedrijfsleven, school noch ouders) de verantwoordelijkheid te nemen.

Joris heeft aangeboden de leerlingen op het Luzac te toetsen. Bart op zijn beurt staat daar voor open, maar wil vooral ook ondersteuning om zijn leerlingen maximale leesvaardigheid bij te brengen.
 
Mooi om twee relaties zo aan elkaar te koppelen. En ook voor mij was het weer een geschenk om Bart te ontmoeten en 1001 tips te krijgen voor activiteiten waarbij ik betrokken ben. Vriendschap is een onbetaalbare gift.
 
 
 
 
   
 

Comments
Sign in or get an account to comment.