PoosConnections

By poosconnections

René Versteegh: men’s only!

Een uitnodiging voor Men’s Only van mijn vriend Alexander Schmets om het oude jaar in Oud-Zuilen uit te luiden was onweerstaanbaar voor mij. Vooral de begeleidende tekst om de dagen, voorafgaand aan de ontmoeting, gezond te eten zodat je het ranzige voedsel kan verdragen in combinatie met verschraald bier deed mijn hart nog sneller kloppen.

Ook de indicatie van de locatie was mysterieus. Ergens op een boerenerf achter slot Zuylen zouden wij, mannen van het dorp, elkaar treffen.
 
Mijn vriend bleek mij achteraf nodeloos opgewonden te hebben. De nostalgie en romantiek spatten juist van Men’s Only af. De vuurkorven zorgden voor een feeërieke entourage op de slotboerderij van gastheer Ron. Alleen als de slotbrug tijdig was opgehaald hadden we kunnen voorkomen dat er ook vrouwen rond zwierven. Mogelijk dat ze afkwamen op de geur van olieballen en appelbeignets. Zelden zo veel en lekker gesnoept!
 
Men’s Only was dus heel anders dan ik mij had voorgesteld, maar ik had de samenscholing van een groep van zo’n 20 mannen niet willen missen. Met dank aan René Versteegh, de aanstichter.
 
René woont inmiddels elf jaar in het Anton Pieck dorpje aan de sfeervolle Vecht. Hij is verbonden aan de hogeschool van Utrecht waar hij samen met de gemeente Utrecht hoogopgeleide vluchtelingen omschoolt tot ict-deskundigen. Vier jaar geleden luisterde hij gedwee naar zijn vrouw toen hem werd verboden nog langer oliebollen thuis te bakken. De geur bleef te lang hangen, maar René kon niet zonder zijn bollen. Hij besloot daarop met zijn zoon de lekkernijen in de voortuin te maken. Zonder reclame kreeg hij die dag veel mannelijke aanloop. Er werd spontaan bier meegenomen. Een traditie was geboren.
 
Buurman Sander en boer Kees van der Vaart fêteerden de jaren daarna de mannelijke dorpsgenoten. En op 31 december mocht René zijn Men’s Only vieren bij Ron met het slot als decor. Hij daagde mij uit ook oliebollen te frituren, maar die challenge durfde ik niet aan. Zijn baksels waren te lekker. Te bang dat ik hem ziek zou maken.

Merkte wel dat René er moeite mee had dat er steeds meer vrouwen bijkwamen. Kreeg zelfs een standje dat ik het woord richtte tot vrouwen. Men’s Only is Men’s Only!
   
De rest van de avond bracht ik als compensatie met Marie-Françoise door bij mijn drie buurvrouwen in de Dorpsstraat van Oud-Zuilen. En zo eindigde Men's Only in Women's Only!

Comments
Sign in or get an account to comment.