PoosConnections

By poosconnections

Hans Schraders: zorgt voor geestelijke zuurstof

Maandag 11 januari: In mijn leven heb ik een aantal mensen ontmoet die mij geestelijke en spirituele zuurstof bezorgen. Hans Schraders (67)  was de eerste naar wie ik graag ademloos luisterde wanneer hij zijn droombeelden en visionaire gedachten over entertainment en vooral voetbal met mij wilde delen. Met een bijna kinderlijke blijheid vroeg hij mij als journalist van het Algemeen Dagblad en later als hoofd communicatie van de KNVB om erkenning en bevestiging. Daarna groeide de band uit tot een van partner- en vooral vriendschap waarbij we elkaar ook een inkijkje gaven in onze persoonlijke omstandigheden.
 
En elke ontmoeting viert Hans met een gezellig etentje. In hotel Promenade in Baarn hebben we onze mooie band weer eens ‘geschouwd’. Zo’n dertig jaar geleden adviseerde Hans als commercieel directeur van Bols de stichting ’t Is weer fijn langs de lijn van de FBO. Hij schreef toen voor de werkgeversorganisatie betaald voetbal marketingrapporten die door sommigen werden weggehoond, maar door mij met volle overtuiging werden uitgedragen in de media. In de tijd werd het voetbal geteisterd door ongeregeldheden. Overheden wilden nog meer politie inzet, nog hogere hekken met prikkeldraad in de vaak krakemikkige stadions. Om de haverklap werden wedstrijden verschoven vanwege een te hoog risico. Hans schreef dat dit straks verleden tijd zou zijn. We zouden spelen in mooie multifunctionele stadions met veel service en geen hekken meer rondom het veld. Die voorspelling kwam volledig uit.
 
Ook voorzag hij dat niet recettes en sponsorinkomsten de belangrijkste bron van inkomsten zouden zijn, maar mediagelden. In die tijd betaalde de NOS nog geen een miljoen gulden voor alle rechten van het betaald voetbal. Dat zou nooit ene cent meer worden… Hans kondigde aan dat dit bedrag vele malen zou worden verdubbeld, zoals in omringende landen. Hij werd verketterd, maar kreeg volledig gelijk.
 
Toen ik mij voornam het Nederlandse voetbal in Amerika te gaan promoten en daarvoor deskundigheid zocht, was Hans Schraders een van de eerste bij wie ik aanklopte. Als marketeer van het jaar en visionair sprak ik graag zijn taal. Hans besloot daarop voor zichzelf te beginnen. Samen met een andere relatie van mij (Theo van Seggelen, tegenwoordig voorzitter van de internationale spelersvakbond Fifpro) begon hij het sportmarketingbureau Schraders & Van Seggelen. Ik huurde in die tijd een kamertje om de activiteiten in Amerika te ondersteunen.
 
Als directeur van Gelredome en later associé als Boer Croon volgde ik hem een tijdje op afstand. Uitdagende klussen als Martini Plaza, Lotto en Oilily pakte hij op. De laatste jaren hebben we weer intensief contact. De denktank Football tomorrow is daar uitvloeisel van en ik heb ook een bescheiden bijdrage mogen leveren aan een nieuw initiatief rondom bedrijfsopvolging bij familiebedrijven. En er is nog steeds een heimelijke wens wat samen te doen. Hans is weliswaar 67 jaar, maar zeer vitaal. Zijn moeder is al 90 plus en woont nog zelfstandig. Hans is dus pas bezig met zijn tweede jeugd. Hij kan nog niet stilzitten, maar gisteravond was vooral weer een moment om te genieten van elkaar!
 
 

Comments
Sign in or get an account to comment.