PoosConnections

By poosconnections

Rinus Israel: nog geen spat veranderd

Zondag 14 februari: Een wedstrijd van NEC staat voor mij altijd in het teken van een herkenning met een vriend of oude relatie. Hoefde mij voor de wedstrijd niet lang te bedenken om tussen de vele bekenden mijn connectie van de dag te bepalen. Hoorde dat Rinus Israel (73) er zou zijn. Gelukkig liep ik hem tegen het lijf. Samen met zijn kleinzoon. Was nog geen spat veranderd, hoewel ik hem zeker vijftien jaar niet meer heb gezien.
 
Helaas maar erg kort gesproken, maar het ging wel in stijl. ,,Zeg Herman duurt het nog lang dat je die foto heb gemaakt? En wat moet jij eigenlijk met die NEC shawl om je nek?’’ ,,Ja Rinus dat duurt even, want zo knap ben je nu ook weer niet om snel gefotografeerd te worden. En N.E.C. zit trouwens al vanaf elfde in mijn hart.’’
 
De aansluitend brede grijns op het gezicht van Rinus maakt duidelijk dat we elkaars taal nog steeds verstaan. IJzeren Rinus is een man waar je als journalist mee wegliep. Het was nog de tijd dat je tussen de middag ongestoord de catacomben van de Kuip mocht inlopen om spontaan een kopje koffie met de trainer van Feyenoord te drinken. En als het even kon, dan mocht je met Rinus Israel en spelers ook nog een broodje mee eten. Denk dat dit tegenwoordig ondenkbaar is.
 
Weer later zocht ik Rinus in zijn nadagen in Bukarest op waar hij Dinamo naar het kampioenschap leidde in een zeer corrupt land. En daarna zijn we zelfs nog enkele jaren collega geweest bij de KNVB. Het cynisme van de winnaar van de Europa Cup 1 en veelvoudig international was toen al zo groot dat hij moeite had om aansluiting te krijgen met de nieuwe generatie spelers.
 
Met zijn meedogenloosheid zou hij nog veel spelers mentaal sterker kunnen maken, denk ik ook. Tot zijn 40ste speelde Rinus nog op het hoogste niveau. Zijn spelinzicht, maar ook zijn karakter waren fameus. Menig spits durfde het duel niet met hem aan te gaan in het veld, want Israel schuwde geen enkel middel. Een van de weinige aanvallers die niet voor hem wenste te wijken, was mijn idool Cas Janssens.
 
Tegenwoordig geniet Rinus vooral van zijn kleinkinderen. Zijn kleindochter Rachel de Haze handbalt naar het schijnt even fanatiek als hij op het hoogste niveau. Daarnaast laat Rinus zijn gezicht ook nog geregeld zien bij DVC (DWV Volewijckers Combinatie) de Buikersloot. Zijn DWV is in deze fusieclub opgegaan. En op sportpark Buikersloot ontmoet hij nog regelmatig mijn andere favoriete speler Dries Boszhard. Dries komt evenals Rinus Israel ook uit Amsterdam-Noord en groeide op bij de Volewijckers.
 
Had met Rinus graag verder willen bomen, maar Rinus had verplichtingen als rapporteur van de Telegraaf en ik wilde graag met mijn vriend Ton Meeles de warming up van NEC tegen PSV nog zien…
 
 

Comments
Sign in or get an account to comment.