PoosConnections

By poosconnections

Jan van der Zwaag: trouwste fan Frans Thijssen

Woensdag 18 mei: Vrijdag wordt het boek “Het geheim van Ipswich” van Tom van Hulsen in het Olympisch Stadion gepresenteerd. Arnold Mühren en mijn NEC-makker Frans Thijssen vervullen een hoofdrol in deze kroniek over het Engelse voetbal.

Frans hoefde zich amper te bedenken toen ik vroeg of ik dan ook Jan van der Zwaag weer eens zou kunnen zien. Jan en zijn vrouw Corrie heb ik door Frans leren kennen toen hij bij Fortuna Sittard speelde. Ze verrichtten hand en spandiensten voor de spelers en maakten er een sport van hun ‘helden’ te verwennen met lekkernijen, in het spelershome maar ook thuis in Hoensbroek.
 
Het bourgondische leven dat al aan Frans was besteed, kreeg in Limburg extra cachet door Jan. Zijn BBQ en beenhammetjes zijn fameus. Maar ook Frans had veel over voor zijn fan. Altijd stond de deur open voor het echtpaar. En als Corrie of Jan weer eens ernstig ziek was, dan was Frans de eerste die op ziekenbezoek kwam.
En als Frans af en toe moederziel alleen in Qatar was als trainer, dan pepte Jan hem via skype weer op.
 
Heb Jan zelf ook vaak blij gemaakt met voetbalkaartjes. Als de dag van gisteren kan ik mij nog herinneren dat we samen met zijn neef Theo die een directiefunctie vervult bij APG in 2008 naar het EK voetbal in Zwitserland zijn gegaan. Een onvergetelijk avontuur was dat.
 
Zoals Jan er ook op stond dat hij bij mij thuis de catering kwam verzorgen als ik eens een feestje gaf. Een paar geleden stond hij spontaan voor de deur met de vraag of ik die avond mee wilde gaan naar de wedstrijd Almere City tegen Fortuna, de club die hij in hart heeft gesloten. In goede en slechte tijden volgt hij overal zijn club.
 
Jan hoopt nu dat de nieuwe directeur (Paul van der Kraan) zijn club gaat redden. Ik hoop het, want Fortuna heeft aan de wieg gestaan van het betaald voetbal. Ik heb de glorietijden met Europees voetbal (met Frans Thijssen in een hoofdrol) mogen meemaken als voetbaljournalist. Bovendien kan Jan niet alleen zonder zijn lieve Corry leven, maar kan hij evenmin wennen aan het idee dat Fortuna er niet meer zou zijn.
 
   
 

Comments
Sign in or get an account to comment.