PoosConnections

By poosconnections

Dick Schneider: bijzondere ontmoeting!

Donderdag 19 mei: Een bijzondere ontmoeting op een bijzondere dag. Samen met mijn vriend Leen Looijen toerde ik na een werkdag in mijn toekomstige huis aan de Lindenstraat met de fiets door het centrum van Deventer om sfeer te proeven voordat we naar de nacompetitiewedstrijd tussen Go Ahead Eagles en De Graafschap zouden gaan.

Uitgerekend Dick Schneider kwamen we vervolgens tegen. Leen heeft in een ver verleden nog zaken gedaan met de voormalig directeur van Go Ahead. Dick is nog altijd een fenomeen voor de wat oudere voetballiefhebber. Mede door zijn bijnaam Knakkie. Hij won met Feyenoord de UEFA Cup en speelde ook nog een flink aantal wedstrijden in het Nederlands elftal.

Ken Dick nog van de Algemene Vergaderingen Betaald Voetbal wanneer hij altijd op dreef raakte in de derde helft aan de bar. Hij had dan altijd het hoogste woord en was buitengewoon grappig.

Vandaag op de geboortedag van mijn vader moest ik daar weer aan denken. Bij zijn uitvaart heb ik nog gememoreerd hoe bijzonder mijn vader was. Ooit was hij als ambtenaar sportzaken van Hillegom geinteresseerd in de aanleg van een kunstgrasveld. In die tijd een noviteit in Nederland. Hij had dat besproken met Dick Schneider die deze innovatie probeerde weg te zetten.

Mijn vader beschikte daardoor ook over het privÄ—nummer van Dick. Daags voor de wedstrijd van Feyenoord tegen Ajax bedacht mijn vader dat hij het wel leuk zou vinden naar de klassieker te gaan. Rond middernacht belde hij daarom naar Dick of hij nog kaartjes kon regelen….

Dick was te verbouwereerd om boos te worden, maar liet wel weten dat hij zich liever concentreerde op de wedstrijd. Vanaf dat moment vergat hij de naam Poos nooit meer. En dat heb ik geweten.

Dick nodigde Leen en mij ook uit na afloop van de ontmoeting tegen De Graafschap nog even na te tafelen. Het is er niet meer van gekomen. Leen, nota bene ooit technisch directeur van De Graafschap, en ik hebben op de B-side op uitnodiging van Niels IJsseldijk de wedstrijd gezien. Door het spectaculaire wedstrijd- en scoreverloop (4-1) werden we rijkelijk besproeid met bier van uitgelaten supporters. Het afzakkertje hebben we daarom maar achterwege gelaten. 

Zal Dick zelf binnenkort ongetwijfeld weer zien. Hij woont in het centrum en is vaak te vinden in In den Borrelaer op het Grote Kerkhof dat wordt gerund door zijn dochter. Wordt ongetwijfeld ook weer een bijzondere ontmoeting.

Comments
Sign in or get an account to comment.