PoosConnections

By poosconnections

Huub Rovers, unieke Dikbil (verzamelaar)

Maandag 21 september: Vandaag op stap geweest met Huub Rovers. Als 68-jarige voelt hij zich als 40plus Edammer op smaak, vol vet en lekker in de mond. Waarvan akte.

We delen een gezamenlijke vriend (Hans Blokzijl), maar ook onze Leidse roots zorgt voor een klik. Huub is ooit Leids kampioen op de 110 meter horden geweest. Hij schaatst (Elfstedentocht!) en fietst tegenwoordig graag, maar zijn gewrichten dwingen hem tot meer rust.

Zijn grote passie blijft echter zijn bonte verzameling Dikbillen. Twintig jaar geleden is hij begonnen met deze verbeterd rood bont versie. Zijn veestapel telt inmiddels zo’n vijftien koeien. Het vlees staat bekend om zijn malsheid, maar Huub moet er niet aan denken om zelf een koe of kalf te slachten. ,,Ooit heb ik er een vernoemd naar mijn schoonzoon Peter. Ik zou het niet over mijn hart kunnen krijgen om dan dit beest te slachten. Soms verkoop ik er een aan de slager.’’

Huub mag graag over zijn vorige leven als hoofd groen voorziening van de gemeente Heerhugowaard praten, want zijn kennis over bomen en planten is heel bijzonder. Maar dat geldt ook hoe hij anderen graag op de hak neemt in zijn email epistels. Een uniek ras Dikbil dus!

Comments
Sign in or get an account to comment.