PoosConnections

By poosconnections

Maud, kroonprinses van de Leidse Taptoe

Vrijdag 2 oktober 2015: Ik vier al 35 jaar Taptoe en Leids ontzet met mijn boezemvriend en “baas” Hans Bisschops in Leiden. De vriendschap ontstond toen we na een wedstrijd van Lisser Boys tegen Ter Leede samen naar Leiden terugkeerden met buslijn 50 van de NZH. Ik met een notitieblok in de hand en Hans met zijn sporttas van Ter Leede. We zijn diezelfde avond uitgegaan en de vriendschap is nooit meer overgegaan.
 
In 1979 kwam ik al op kraamvisite toen Menno het levenslicht zag. Daarna volgden Sanne, Jelle en Meike. Inmiddels hebben Hans en Heleen 8 kleinkinderen. Vandaag of morgen volgt nummer negen.
 
Vanavond liep Maud (5) als eerste van de kleinkinderen mee met de Taptoe, de optocht waarbij alle sportverenigingen zich als een lint van licht presenteren aan familie en bekenden. Voor Hans, Heleen en mij altijd het toppunt qua Leidse cultuur en taal. De rollende r kom je dan dansend tegemoet. We genieten aansluitend van onze traditionele kroegentocht en hopen altijd stiekem dat The Shoes weer optreedt.
 
Extra bijzonder was dat Maud dus nu meeliep. Heleen, de opperjuf van Leiden, heeft de halve optocht ooit in haar klas gehad, zo vermoed ik. Haar kleindochter is sinds dit jaar lid van turnvereniging Brunhilde en genoot van alle aandacht en haar medaille. Ze wilde overkomen als piraat maar voor mij was ze het droomprinsesje van de optocht.
 
Morgen geniet ik na door ’s ochtends vroeg met Hans en zijn gezin haring en wittebrood bij de Waag te halen. En ’s avonds eten we natuurlijk hutspot met klapstuk! Ook Maud wordt dat al met de paplepel bijgebracht, terwijl haar ouders de Leidse nacht uitluiden met hun vriend en buurman Jochem Myjer.

Comments
Sign in or get an account to comment.