PoosConnections

By poosconnections

Bart van Leeuwen, mr UVS Leiden

Zaterdag 3 oktober 2015:  Het ultieme moment voor een Leidenaar is aan de hand van het trouwboek per gezinslid twee haringen en een brood op te halen bij  de commissie Haring en Wittebrood 3 oktober in de Waag.

In een rij van bijna 500 meter meld je je aan voor je portie. In het geval van mijn  vrienden Hans en Heleen gaat het inmiddels om 35 haringen en vier broden. Heren met jacquet en hoge hoeden wachten je in de Waag plechtig op.  Onder wie Bart van Leeuwen (81), oud voorzitter van UVS Leiden. Tot voor enkele jaren werd ik altijd heel persoonlijk door hem welkom geheten wanneer ik mij bij hem meldde met mijn Leidse vriend Hans Bisschops. Ik kreeg dan altijd te horen dat zijn zoon Hans het zo goed deed, eerst als speler en tegenwoordig als trainer.
 
Als ondernemer heb ik mijn eerste (Amerikaanse) voetbalbedrijf bij Van Leeuwen sr  op zijn notariskantoor in Noordwijkerhout opgericht. Bijgestaan door kandidaat-notaris Theo van Seggelen, tegenwoordig voorzitter van de internationale spelersvakbond Fifpro.
 
Bart is nog steeds een instituut, maar de jaren gaan tellen voor de erevoorzitter van UVS. Hij herkent niet meer iedereen direct en de lust om te praten over de glorietijden van zijn club neemt af. UVS speelde ooit betaald voetbal en streed om het kampioenschap van Nederland, maar de top van het voetbal is alleen in de geschiedenisboeken nog terug te vinden.
 
Gelukkig is Bart er nog wel om de haring en wittebrood te verdelen onder de bevolking!
  

Comments
Sign in or get an account to comment.