PoosConnections

By poosconnections

Johan Smit, praat met zijn klarinet

Zondag 4 oktober 2015: Luisterend naar verhalen van anderen vorm je een beeld en gevoel over een situatie of persoon. Graag wilde ik daarom eens de vader van ‘onze vriend’ Martijn Smit klarinet zien spelen. Vandaag deed zich deze situatie voor in het Etty Hillesum centrum in Deventer.
 
Johan Smit (78) speelt in verschillende combo’s, waaronder Jottem, die klezmer en jiddische muziek speelt. En Jottem is het huisorkest van het Etty Hillesum centrum, vernoemd naar de Deventer Anne Frank. De opbrengst van de kaartverkoop wordt standaard geschonken aan deze organisatie.
 
Pas achteraf kan ik duiden waarom ik zo graag Johan Smit eens wilde zien spelen. Ik genoot niet alleen intens van zijn optreden en band, maar ook van zijn verhaal en vrouw Sarah, die als kunstenares nog steeds in het hippie tijdperk doorleeft. Gekluisterd in een rollator beet zij Marie-Françoise ondeugend toe dat ze niet zo verliefd moest kijken naar haar man. ,,Hij is van mij! En ik ben een bofkont dat ik al 53 jaar met hem getrouwd mag zijn’’, zo liet zij zich luid en triomfantelijk ontvallen.
 
Waar Johan met zijn optreden en klarinet alle aandacht op zich vestigde, daar is zijn vrouw niet te missen door haar verschijning.  Zij kleurt van top tot teen paars en blauw.
 
Onlangs vertelde Martijn dat hij samen met zijn broer Jeroen, de fameuze onderzoeksjournalist van Nederland met wie ik onbewust als collega heb samengewerkt bij het Algemeen Dagblad,  in New York de 70ste verjaardag van zijn vader heeft gevierd. De broers trakteerden hun vader op optredens in Harlem en een rondleiding door de Bronkx langs de woonhuizen van de meest fameuze jazzartiesten van de wereld. En tussendoor speelde Smit sr lekker mee in alle tentjes.
 
De klarinet is immers zijn levensmaatje. Hij heeft er altijd een in een koekblik bij zich. Van grootvader tot opa en vader is hij er mee besmet geraakt. Johan Smit staat al vanaf zijn 7de op het podium. Zijn muziekleraar vond dat zijn gebit geschikt was voor een klarinet en dat blijkt tot de dag vandaag te kloppen.
 
We genoten dus intens van Johan en hij van onze aanwezigheid. Als uitsmijter vertelde hij nog dat hij als onderwijsbestuurder van het Etty Hillesum Lyceum, waar Marie-Françoise als docent Frans aan verbonden is, een geschikte opvolger op het oog had: Clemens van Heck, gemeenteambtenaar van Deventer. Clemens had er wel oren naar, maar zijn directe wethouder weigerde medewerking te verlenen.
 
Met kippenvel verlieten Marie-Francoise en ik de concertruimte, want we hebben nooit geweten dat ‘onze Clemens’ was gevraagd voor deze functie, nota bene door de vader van onze vriend Martijn.  Speciaal als eerbetoon maar ook voor zijn zonen hebben we een nummer opgenomen waarin hij zingt. Nog nooit vertoond volgens zijn trotse vrouw Sarah.

Comments
Sign in or get an account to comment.