PoosConnections

By poosconnections

Europa anders met Toine Manders

Vandaag weer even bijgepraat met Toine Manders die ik nog altijd onder mijn zes favoriete telefoonnummers heb opgeslagen. Helaas hebben we elkaar afgelopen weken minder gesproken en of gezien. Vorig jaar hebben we nog wel met onze zonen en mijn petekind en bonuszoon Cedric van Heck een mooie stedentrip naar Barcelona gemaakt. We waren er toen getuige van hoe Messi zich kroonde tot topscorer aller tijden van Spanje.

Voetbal is ook de oorsprong van onze vriendschapsband.  Op advies van Derk Jan Eppink, de rechterhand van ex EU commissaris Frits Bolkestein, schakelde ik Toine ooit in voor een lobby voor de KNVB. Dat contact is daarna alleen maar hechter en intenser geworden.
 
De manier waarop Toine Manders zich als liberaal inzette voor Europa (Europa anders met Toine Manders)  sprak mij enorm aan. Wekelijks ontving hij bussen met landgenoten waarbij hij pleitte voor het belang van een Europa. Ik heb menig sessie meegemaakt waarbij de mensen bijna unaniem erkenden een beter en genuanceerder beeld gekregen te hebben door Toine. Jammer dat de VVD zich, onder druk van PVV, niet meer openlijk pro Europa durfde te profileren.
 
Via een omweg wilde Toine zijn gedachtegoed later via 50PLUS verder uitdragen. Heb hem daarbij graag geholpen, maar “we” kwamen enkele duizenden voorkeursstemmen te kort. 

Toine is een ADHD politicus en zit nu in ‘between challenges’.  Hij praat vaak sneller en langer dan de mensen aan kunnen en dat nekt hem soms, zo vermoed ik.
 
Toine, jurist van beroep, maar ook industrieel vormgever, richt zich tegenwoordig vooral op zijn golfbaan het Woold in Asten-Heusden die hij met zijn vrouw Jacqueline en vrienden Frans en Jan van Eijck runt.
 
Vind nog steeds dat hij zijn unieke kennis over Europa in combinatie met zijn creativiteit en ondernemerschap nog beter zou moeten uit nutten. Zorgt in elk geval altijd tot genoeg stof tot praten tussen ons.
  

Comments
Sign in or get an account to comment.