PoosConnections

By poosconnections

Peter Hagoort: Cruijff onder de wetenschappers

Zondag 8 november 2015: Gered door de gong wie ik vandaag centraal mag stellen. Er zijn ook dagen dat je vooral optrekt met bekenden die al eens zijn geportretteerd in mijn dagelijkse fotoblog. Vandaag bedankte iemand voor de eer om zeer moverende redenen. Uitgerekend op dat moment kreeg ik onverwacht een mailtje van de Johan Cruijff onder wetenschappers, prof dr Peter Hagoort.
 
Peter is winnaar van de prestigieuze NWO Spinozaprijs en lid van KNAW, de eredivisie van Nederlandse wetenschappers. Het F.C. Donders instituut dat hij heeft opgericht in Nijmegen geniet wereldfaam op het gebied van neurocognitie van taal. 

Toen ik hem vier jaar geleden voor het eerst ontmoette, was hij bezig met de verwerking van oorlogstrauma’s van Nederlandse Unifil soldaten. In die periode was ik voor twee dagen per week gedetacheerd als innovatiemanager bij de gemeente Nijmegen voor de ontwikkeling van het Topsport Innovatiepark. Ondanks zijn drukke agenda was Peter bereid na te denken over de betekenis van zijn instituut in relatie tot sport. Verleidde hem zelfs een keer mee te gaan naar NEC.
 
Onlangs vroeg ik of hij bereid was tot een nieuwe weder kennismaking, nu voor een project rondom samenwerking tussen Kunst en Wetenschap, in het bijzonder het bevorderen van creativiteit.

Onder het motto dat hij altijd te porren is voor dit soort initiatieven, mag ik hem bellen voor een afspraak, ondanks zijn hectische leven. Ga hem snel koppelen aan dr dr Johan Hoorn uit het Innovatiekabinet van de KvK en voel mij vereerd met zijn aanbod. Ook deze dag kan weer niet kapot.

Comments
Sign in or get an account to comment.