PoosConnections

By poosconnections

Theo Strijbosch, schone vader!

Dinsdag 22 december: Ik heb altijd een fijne en goede relatie met mijn schoonmoeders, maar met de vader van Marie-Françoise heb ik vooral een bijzondere. We kennen elkaar al vanaf de middelbare school waar hij Frans gaf op het Fioretti College in Lisse. In die tijd was ik bevriend met zijn oudste zoon Yves met wie ik de gezamenlijke passie voor fotografie deelde. 
 
Later op de gezamenlijke feestjes van Clemens en Marie-Françoise leerde ik hem pas echt goed kennen. Eerlijk gezegd werd ik meestal moe van zijn drukte. Standaard begon hij elk gesprek over zijn loopbaan bij Blauw Wit en dat zijn oom Piet bij Ajax had gespeeld. Verzachtend was dat hij dat deed om mij te pleasen omdat ik lang in de voetballerij heb gewerkt. En als hij op een onbewaakt moment zich weer eens verleidde tot een extreem standpunt dan schudden Clemens en ik ons hoofd.
 
Ik heb inmiddels geleerd dat iedereen verschillende gezichten heeft en dus ook mooie kanten, mits je ze wil zien. Cruijff zou zeggen als je niet schiet, dan scoor je niet. Na de dood van Clemens fluisterde Theo Strijbosch mij toe dat het zo fijn is dat hun dochter altijd mij nog had als steun en toeverlaat. En toen troost versmolt tot liefde nam ik mij heilig voor de vader van Marie-Francoise een nieuwe kans te geven en anders te beoordelen.
 
Op zijn 80ste verjaardag besloot ik hem te verrassen met een levenssafari langs alle plekken in zijn geboortestad die hij tot in den treure aan mij had beschreven in de voorgaande jaren. De dag werd afgesloten met een familie-etentje in de Pijp en de overhandiging van het mooiste shirt van Nederland: het originele zebra kleuren tenue van Blauw Wit met rugnummer 80.
 
Andersom mocht ik met de ouders van Marie-Françoise het 55 jarige huwelijksfeest mee vieren in Budapest. Waar ik vroeger soms vermoeid werd van Theo, daar verheug ik mij er tegenwoordig op hem te zien. Want ik heb nu pas goed gezien en ervaren hoe intens lief hij is voor zijn (klein)kinderen, zijn vrouw Denise en mij.  Als ik hem een week niet zie dan belt hij op of alles goed gaat… Sinds dit jaar tobt hij erg met zijn geheugen en conditie, maar als hij zich wordt omringd door zijn dierbaren dan hangt hij direct de clown uit.
 
Dat gebeurde dus ook gisteravond bij de verjaardag van Cédric waar we een vervroegd kerstdiner hadden. Onbetaalbaar is het dan dat je nog (schoon) ouders hebt. Ik kan mij nu al verheugen op het 60 jarige huwelijksfeest wanneer burgemeester Andries Heidema van Deventer op huisbezoek komt! Theo, die zich liever met Theo dan pa of meneer Strijbosch wil aanspreken, is voor mij ook een lichtend voorbeeld dat je tot op hoge leeftijd nog verliefd kan zijn. Ik smelt wanneer ik hoor dat hij nog een bijzonder geurtje opdoet omdat zijn vrouw dat zo lekker vind.

Comments
Sign in or get an account to comment.