PoosConnections

By poosconnections

Henk van Ettekoven laat mij voetbal anders beleven

Zondag 17 januari: Henk van Ettekoven (78) heeft mij gisteren de wedstrijd NEC tegen Willem II in de Nijmeegse Goffert door een andere bril laten zien. Als supporter genoot ik natuurlijk van de overwinning (1-0) en het feit dat na gisteren geen club in de eredivisie zoveel punten in eigen huis heeft gehaald als NEC. Maar Henk bekeek de ontmoeting ook door de bril van scheidsrechter.
 
In mijn tijd als voetbaljournalist bij het AD had ik al een goed contact met Henk. Hij had soms wat moeite met de conditietesten door zijn werk als verkoopleider van Stork, maar door zijn postuur en uitstraling had hij bovengemiddeld veel gezag. Een topper tussen Ajax en Feyenoord was aan hem besteed. Later kwam ik hem regelmatig tegen bij de KNVB als lid van de spelregelcommissie. Maar ook bij NEC was hij tot vorig seizoen vaste gast als waarnemer en liefhebber.  In de vele jaren na zijn voetbalpensionering bouwden we een warme en fijne relatie op. En vast pandoer waren de mooie onderonsjes tussen Henk en mijn zoon Bart. Ze genieten nog steeds van elkaar.
 
Zoals ik het ook geweldig vond dat Henk van Ettekoven samen met mijn boezemvriend Leen Looijen de vriendschapswedstrijd van Hans Bisschops tussen  Ter Leede en Lisser Boys wilden begeleiden als arbiter en coach.
 
Vandaag hadden we bij NEC-Willem II geen hoogvlieger als scheidsrechter. ‘We’ kregen een omstreden strafschop, maar even later werd een penalty onthouden omdat Jochem Kamphuis de overtreding buiten het strafschopgebied constateerde. Henk fluisterde mij in dat hij had gezien dat de grensrechter al naar de achterlijn was gelopen ten teken dat hij van mening was dat het een penalty was. En zo waren er meer momenten die Henk waarnam, maar ik in mijn enthousiasme over het hoofd zag. Het leven als supporter is mooi, maar soms eenzijdig. Ben blij dat ik een (Facebook) vriend als Henk heb!

Comments
Sign in or get an account to comment.