PoosConnections

By poosconnections

Arthur Numan: swingt nog als ex-international

Woensdag 27 januari: Na vele jaren vanavond weerzien bij NEC – FC Twente (2-0!) met Arthur Numan (46). Wist niet dat hij tegenwoordig scout is namens AZ, zaterdagavond de komende tegenstander van mijn favoriete club.
 
Arthur heb ik hoog zitten als speler en vooral als mens! Debuteerde bij HFC Haarlem waar ik jarenlang als scholier de programmabladen uitdeelde bij thuiswedstrijden. Als journalist van het Algemeen Dagblad deed ik verslag toen hij in 1992 voor 2,8 miljoen euro van FC Twente naar PSV werd getransfereerd.

In zijn PSV tijd maakte ik hem van dicht(er) bij mee toen hij een van de vele topspelers uit de eredivisie was die mijn voetbal leerprogramma Goalmaster ondersteunde. Was een gave tijd waarin ik met een groep vrijwilligers rondtoerde met de 'masters' van alle eredivisieclubs langs amateurvelden om kinderen tot 14 jaar meer en beter te laten voetballen. 

Later als hoofd communicatie van de KNVB bewaar ik fijne herinneringen aan zijn periode als speler van het Nederlands elftal. Vooral het WK 98 in Frankrijk was een geweldige belevenis. Voor het bedrag van 17 miljoen euro (!) verhuisde Arthur in dat jaar met Dick Advocaat naar naar Glasgow Rangers, met welke club hij vergroeide. Na zijn actieve loopbaan bleef hij nog jaren in Schotland wonen met zijn gezin.
 
Arthur was een sieraad voor het voetbal. Zijn teamspirit, tomeloze inzet en heerlijke schot waren fameus. Maar Arthur was ook altijd serieus en toegewijd. Had altijd gedacht dat hij de ideale trainer zou zijn. Als jeugdspeler van Haarlem was hij er al geknipt voor. Blijkt nu scout te zijn. Weet zeker dat hij op dat vlak ook een topper is.
 
Heb even wat gegoogled en kwam daarbij een prachtig filmpje van Harry Vermeegen tegen over een andere passie van Arthur: zijn liefde voor muziek uit de jaren vijftig. De jukebox is aan hem verkleefd geraakt. Het siert Arthur hoe hij daar als 45 voudige international staat te swingen voor de camera. Zoals ik het ook prachtig vind dat hij uiteraard weer in zijn geboorteplaats Beverwijk woont.
 
 
 
   
 

Comments
Sign in or get an account to comment.