PoosConnections

By poosconnections

Evert ten Napel: een stem uit duizenden!

Vrijdag 19 februari: Al vele jaren denk ik Evert ten Napel (71) eens in mijn ‘tweede verblijfplaats’ Ermelo tegen te komen. Nee dus. In de nacht van vrijdag op zaterdag slaap ik weer eens in mijn buitenhuisje aan het Veluwemeer en besluit ik Evert maar eens uit te nodigen. Uiteindelijk ben ik bij Evert en Fineke te gast en geniet ik tot middernacht van de warmte en gezelligheid in hun huis.
 
Hoop dat het derde team van EFC’58 tegen Prins Bernhard 2 zaterdag geen last heeft van een te korte nachtrust van de (club)scheidsrechter, want Evert kan mij niet meer vertellen wie de tegenstander is. Daarentegen belooft hij ruim voor de aftrap al op het sportpark te zijn zodat hij tijdig zijn kleding kan aanpassen aan de kleuren van de tegenstander. Standaard neemt Evert een geel, blauw en zwart outfit mee. Evert valt dus altijd op, uiteraard door zijn stem als tv commentator (vroeger Studio Sport, tegenwoordig Fox Sport), radioverslaggever van Langs de Lijn, maar vooral als stem van de Fifa spelletjes. Sommige bekende profspelers willen zelfs met hem op de foto als de voice van hun favoriete game….
 
En ook de pakken die hij draagt zijn bijzonder. Geschonken door de internationaal fluitende Björn Kuipers en Bas Nijhuis. In een vlaag van overmoed heeft Evert zelfs een keer een Fifabadge gebruikt, maar dat voelde als ‘over de top’. Is hij mee gestopt. Als gimmick gebruikt hij wel geregeld de spuitbus om een muurtje op 9.25 m afstand af te krijten. Blijft altijd een bijzondere act in de lagere klassen van het amateurvoetbal.
 
Evert zie ik niet vaak, maar we hebben een bijzondere binding: onze club Een Maal Per jaar (EMPJ), opgericht door onze gemeenschappelijke vrienden Japke Kramer en wijle Jan Boels. Jarenlang hebben we alle fameuze cafes in Antwerpen afgestruind, maar ook om de hoogtijdagen van Fortuna Sittard te herdenken. Ooit speelde die club als verliezend KNVB bekerfinalist Europees voetbal tegen o.a. Everton.
 
Maar er waren nog veel meer redenen waarom ik Evert weer eens wilde spreken. Sinds een jaar heb ik een fijn contact met Yvonne Wellink met wie ik al menig ritje heb gemaakt met paard en koets over de Veluwe. Yvonne was jarenlang de producent van Tros sportcafé dat Evert met Eddy Poelmann presenteerde.
Daarnaast hebben we Evert gemist enkele jaren geleden toen ik met Marie-Francoise, Marjolein en mijn zwager Jan Smits de Alp d’Huzes bestreden om fondsen te werven voor bestrijding van kanker. Evert heeft vijf keer als vrijwilliger meegewerkt aan dit grootse evenement als motor-brigadier. Want naast voetbal, handbal en skiën is het rijden van (BMW) motor zijn grote passie. Hij is zelfs columnist van het toonaangevende blad Motoplus.
 
Als bakkerszoon is Evert verknocht aan zijn geboortestreek Emmen. Lees op Wikipedia dat in het naburige Klazienaveen zelfs een straat is vernoemd naar Evert ten Napel. Blijkt overigens zijn grootvader te zijn vanwege zijn verdienste in het verzet tijdens de Tweede Wereldoorlog. Binnenkort bezoek ik deze uithoek om mijn ‘zwager’ Guy en vriendin Gea te spreken. Ben na gisteravond goed voorbereid op alle ins en outs van deze gemeente….
 
Het bezoek aan Evert vergde overigens wel enige doorzettingsvermogen, want na twee keer bellen kwam de gastheer zijn stoel nog niet uit. Hij blijkt een lichte vorm van tinnitus overgehouden te hebben aan de vele honderden uren met een microfoon en koptelefoon op en aan zijn hoofd. Omdat zijn vrouw even buitenhuis was, wilde hij even ongestoord van Fox Sport genieten om zijn ‘schoonzoon’ Michiel Teeling te horen als commentator. De huisbel hoorde hij daardoor niet meer.
 
Met de komst van Fineke ging het beeld snel op zwart en kon ongestoord worden gepraat over ‘ons verleden’ maar ook over het opa en omaschap na de bevalling van dochter Carrie, die overigens ook in de voetsporen van haar vader is getreden. Ik kan er alleen maar jaloers op zijn.
 
Tot slot heb ik in huize Ten Napel ook genoten van de artistieke talenten van Fineke. Op de achtergrond van de foto van Evert een van de mooie schilderijen van Fineke, die haar werk ook digitaal tentoonspreidt.
   
 

Comments
Sign in or get an account to comment.