PoosConnections

By poosconnections

Jan Nederburgh: 8 maart, dag om nooit te vergeten

Dinsdag 8 maart: Op 8 maart,  de internationale dag van de vrouw, denk ik altijd aan mijn overleden vrouw Conny die vandaag jarig is, maar ook aan Monique de overleden vrouw van Jan Nederburgh. Zij overleed op 8 maart 2008. Als de dag van gisteren herinner ik mij dit.
 
Mogelijk door mijn eigen verleden belde Jan mij enkele uren na de dood van zijn Monique op. Maakte grote indruk op mij, maar vooral de vastberadenheid waarop Jan verder wilde leven. Hij bleef achter met twee gehandicapte zonen, Yoran uit zijn eerste relatie en Bjorn die hij via Monique er bij kreeg.  De vader van Bjorn was min of meer uit het leven gestapt zodat alle zorg de eerste tijd bij Jan belandde.
 
De begrafenis verstikte de voetbalwereld. Uitgerekend in die periode streed Jan Nederburgh als assistent van trainer Louis van Gaal met AZ om het landskampioenschap. Schrijnender had de tegenstelling niet kunnen zijn.
 
Jan liep nooit weg voor zijn verantwoordelijkheid thuis en werd daarna weer gelukkig met Annelies. Sinds 2011 werkt Jan nu in Turkije. Een paar keer per jaar skypen we met elkaar en delen onze nieuwe zegeningen. We kennen elkaar sinds hij als keeper van Telstar samenspeelde met een groep jongens uit Leiden. Ik werkte toen als journalist bij het Leidsch Dagblad. En dat contact verwaterde nooit meer toen Jan verhuisde naar Kerkrade (Roda JC) en Eindhoven (PSV) en weer later trainer werd.
 
Vandaag geprobeerd contact te zoeken. Helaas was Jan telefonisch noch per skype bereikbaar. In gedachte was ik op 8 maart wel bij hem!
 

 
 
 
   
 

Comments
Sign in or get an account to comment.