PoosConnections

By poosconnections

Jet Naber figureert voor Godfried Bomans

Vrijdag 11 maart: De locatie van de veiling voor het lustrum van Audentes Fortuna Luvat was voor mij heel bijzonder. In Berkenrode aan de Herenweg in Heemstede probeerden de ouders van de dispuutgenoten van Anne van Heck elkaar de loef af te steken, maar ik verdwaalde in mijn gedachten naar een van de beroemdste inwoners van dit landhuis.
De familie Bomans, onder wie Godfried, woonde hier van 1933 tot 1945. Toen ik nog in Hillegom woonde, fietste ik vaak langs dit landhuis op weg naar Haarlem. En zelfs na de dood van Godfried in 1971 bleef ik stil hopen nog een glimp van mijn favoriete schrijver op te vangen. Alsof een van zijn sprookjes zou uitkomen.
 
Vanavond mocht ik dus in gewijde omgeving vertoeven. Zijn naam viel nooit, maar ik was in gedachte bij hem. En daarbij dacht ik ook veel aan mijn Deventer vriend Daan Fens die Godfried persoonlijk heeft gekend omdat hij door zijn vader Kees veel in literaire kringen kon vertoeven. Heel bijzonder.
 
Ben bang dat Godfried zich erg met zijn pen had uitgeleefd over wat ik die avond mocht meemaken. Want sommige vaders waren zo blind verliefd op hun dochter (of status) dat ze geen grens meer kenden bij het bieden. Aan het einde van de avond staakte de teller bij ruim 40.000 euro….
 
In deze wereld van mannelijk geweld stond ook Jet Naber haar mannetje. Jet heb ik door het hockey mogen ontmoeten bij Kampong waar haar dochter Sophie samenspeelde met Anne. Bij het dispuut van Audentes zijn de ‘jonkvrouwen’ weer herenigd. 

Jet is een vrouw waar je niet omheen kan. Maar ook een vrouw met een hart van goud, ook voor haar hockeymeiden. En tussendoor werkt ze voor oa Loyens Loeff en De Brauw Blackstone Westbroek op Champions League niveau als het gaat om vastgoed. Heb gevraagd of zij wilde figureren voor dit stukje over Godfried Bomans. Dat deed ze met stijl en verve. Dank voor deze vriendendienst!

Comments
Sign in or get an account to comment.