PoosConnections

By poosconnections

Meike Bisschops, ook in de ban van kramen

Maandag 18 april: Werkdag bij mijn oppervriend en baas Hans Bisschops in Leiden. Ook weer eens bijgepraat met zijn jongste dochter Meike (30), die ik mij nog als de dag van gisteren herinner toen ik op kraamvisite was na haar geboorte.

Zo gaaf om te zien dat ze nu moeder is van drie prachtige dochters: Maud, Floor en Guusje. Meike heeft de mooiste plekken op deze aarde ontdekt met kiten en haar fotoshoots voor het merk Brunotti. Ze is nu -evenals haar moeder Heleen helemaal in de ban geraakt van kramen. Zo geestig om te zien dat dit gen kan worden overgedragen.
 
Als klinisch verloskundige op het Leids Universitair Medisch Centrum ziet ze ook de wereld -via de buik van de moeders aan zich voorbij komen. We bespreken de relaties tussen welvaart en gezondheid, intelligentie en gezondheid en kansen op de arbeidsmarkt en welstand.
 
Maar ook de ethiek van haar vak. Heeft een moeder die tijdens haar zwangerschap doorrookt en al erg dik is recht op een kind? Ja, zeggen we. Maar Meike weet dat de kans op een ziek of verminkt kind extreem groot is. Ze ziet het dagelijks in haar kliniek. Maar ook dat de kinderen mede daardoor te maken krijgen met suikerziekte en overgewicht. Wil je je kind belasten met dit vooruitzicht?
 
Waar begint de moederzorg en eindigt de moederplicht bij de geboorte van een kind?
Weet dat Maud, Floor en Guusje door hun ouders en grootouders goed en gezond eten, en worden opgevoed met waarden normen en onbegrensde liefde. Zo hoop ik het ook te mogen doen!
   
 

Comments
Sign in or get an account to comment.