PoosConnections

By poosconnections

Peter Bosz: van Goalmaster tot Ajax!

Dinsdag 24 mei: Ik heb vandaag Peter Bosz per app gefeliciteerd met zijn benoeming tot de nieuwe hoofdtrainer van Ajax. Ik ben blij en trots dat hij die kans krijgt. Peter is van een zeldzaam ‘ras’: stronteigenwijs, super gedreven en alles wat hij als trainer doet is gebaseerd op techniek, inzet (toewijding) en attractief voetbal.

Heb Peter in vele fasen van zijn loopbaan als speler en enigszins als trainer mogen meemaken. Ik vind het fascinerend dat hij –zonder concessies te doen- altijd en overal zijn eigen visie heeft uitgedragen. En dat is niet makkelijk in het hedendaagse voetbal.

Toevallig had ik het vorige week nog over hem met Dick Schneider die een tijdje zijn vaste begeleider was. In zijn Vitesse tijd stopte hij een jaar omdat hij het niet eens kon worden met de eigengereide voorzitter Karel Aalbers. Om een jaar later zichzelf vrij te kopen…..
 
Later in Waalwijk met mijn vriend Leen Looijen als trainer werd duidelijk dat Peter Bosz niet alleen de Wiel Coerver skills tot in de perfectie beheerst, maar ook een killersmentaliteit heeft. Een transfer naar Toulon volgde. Heb Peter daar nog mogen interviewen als journalist van het AD. En weer later kwamen we elkaar tegen toen Peter een contract kreeg aangeboden bij Feyenoord. En kampioen werd.
 
Ons contact werd nog intensiever toen ik begon met het project Goalmaster, een programma om jeugd meer en beter te laten voetballen. Een kolfje naar de hand van Peter. Peter was lange tijd boegbeeld van Goalmaster. Met veel plezier kijk ik terug dat we onze gezinnen mochten meenemen naar Eurodisney voor een clinic, maar ook dat Peter een rol vervulde in het gelijknamige TROS-tv programma Goalmaster.
 
Ons contact verwaterde en elke keer namen we ons voor we eens af te spreken wanneer we elkaar tegenkwamen bij NEC op de tribune. Ben ook wel benieuwd naar zijn ervaringen in Israel bij Maccabi Tel Aviv. Heb jarenlang contact gehad met de vermaarde basketbalcoach Zvi Sherv van oa Maccabi. Weet dat hij groot fan was van het Nederlandse voetbal.
 
Op afstand zal ik Peter met veel plezier weer volgen als coach van Ajax. Vind het in elk geval een geweldige keuze, die niet alleen de instemming heeft van wijle Johan Cruijff, maar ook van mr Feyenoord Wim Jansen, van wie Peter groot fan is.
 
 
   
 

Comments
Sign in or get an account to comment.