PoosConnections

By poosconnections

Theo van Duivenbode: meer dan een voetbalvriend!

Zondag 7 februari: Meer dan drie weken proberen Theo van Duivenbode (72, maar dat gelooft niemand!!!) en ik een afspraak met elkaar te maken. Uitgerekend voor de warming up van Ajax-Feyenoord zijn we daar in geslaagd.
 
Ik heb veel aan Theo te danken, maar vind het laatste jaren ook leuk hem te verbinden aan mijn netwerk. Als trouwe seizoenkaarthouder heb ik Theo in zijn nadagen als profvoetballer nog zien spelen bij Haarlem. In mijn tijd als journalist van het Algemeen Dagblad kwam ik hem ooit per toeval tegen na een vergadering betaald voetbal. Theo was toen al gestopt en volgde de versnelde cursus Oefenmeester 1. We raakten in een felle en mooie discussie over het voetbal. Het einde van het liedje was dat ik niet meer fatsoenlijk naar huis kon rijden en in het hotel tussen de andere cursisten ben blijven slapen. Onze band was geboren!
 
Later als ondernemer van Goalmaster was Theo, in zijn rol als commercieel directeur van Stad Rotterdam Verzekeringen, de eerste die mij besloot te sponsoren. Daarna kwam ik hem weer tegen als hoofd communicatie van de KNVB. In die tijd maakte Theo deel uit van het sectiebestuur betaald voetbal.
 
Na de dood van Conny nodigde hij mij en Bart uit voor een wedstrijd van Feyenoord in de skybox van Stad Rotterdam Verzekeringen. Wetend dat Bart groot fan was van de Rotterdamse club. Na afloop kreeg Bart een shirt met alle handtekeningen van de spelers. Het shirt hangt thans ingelijst in zijn studentenkamer aan de Ouderzijds Achterburgwal in Amsterdam. Een geschenk met een diepe betekenis, want in dat jaar won Feyenoord de UEFA Cup.
 
Weer later zaten Theo en ik per toeval naast elkaar in het vliegtuig naar Egypte. Theo verbleef in een luxueus resort met zijn vrienden. Ik had gekozen voor een eenvoudig hotel. Maar het laatste weekend besloten Theo en zijn vrouw Yvonne mij ook uit te nodigen om in hun resort te zijn. Via een bevriende relatie had hij een extra kamer geregeld. Typisch Theo. De vriendschap groeide.
 
Door Theo heb ik Loetje mogen ontdekken. Tegenwoordig de tweede huiskamer van Cédric die daar minimaal een avond in de week biefstukken serveert. 

Na zijn pre pensionering legde Theo zich toe op tal van activiteiten. Waaronder Game Ready, een koudetherapie  die in de sport wordt gebruikt bij langdurig herstel van spier-, pees- en botletsel. Uiteraard heb ik hem verbonden met mijn relaties bij het Sportmedisch Centrum van de KNVB en NEC. Zoals ik daarna ook graag een start up op het gebied van video-analyses aan Theo wilde koppelen. Als ex-international en speler van Ajax en Feyenoord heeft Theo een groot (internationaal) netwerk. Theo regelde uiteindelijk voor dit bedrijf contacten bij enkele topclubs in Europa.
 
Deze maand wil ik graag Theo naar EXO-L enkelbanden laten kijken. Een startup uit Delft heeft op basis van 3d print techniek een enkelband ontwikkeld waardoor het verzwikken van enkels niet meer hoeft voor te komen. Tal van topsporters maakt er succesvol gebruik van, maar in de conservatieve voetbalwereld is de innovatie nog niet echt doorgebroken. Ik heb de overtuiging dat Theo daar wellicht verandering in kan aanbrengen. Uiteraard is Theo altijd bereid er met een positief kritische blik naar te kijken. 

Voor mij is het weer een mooie reden mijn ‘voetbalmaat’ te zien. Altijd gezellig en spannend. Een van de redenen dat Theo nog geen enkele grijze haar heeft, is dat hij altijd en bij iedereen een lach op een gezicht kan toveren. Dat houdt hem eeuwig jong en ondeugend.
 
Vandaag wilde ik ook graag weten op welke wijze hij Ajax-Feyenoord zou bekijken als commissaris van Ajax en oud sponsor en speler van Feyenoord. Ik was zelf op uitnodiging van mijn vriend Daan Fens bij deze klassieker. Daan is een hard core Ajacied en wilde expliciet weten voor welk team ik zou juichen. Een gewetensvraag, want ik ben voor NEC! Daarentegen ben ik loyaal aan Bart, Cédric, Olivier en Anne die verstokte Feyenoorders zijn.
Het antwoord van Theo redde mij: ,,Ik juich nooit, niet in mijn tijd bij Feyenoord en nu evenmin bij Ajax. Maar in stilte hoop ik vurig dat Ajax wint natuurlijk.’’
 
In de geest van Theo heb ik een heerlijke middag met Daan gehad. Alleen Feyenoord won niet…
 
 
 
 
 
 
   
 

Comments
Sign in or get an account to comment.