PoosConnections

By poosconnections

Kees Broekhof: meer lezen, beter leren!

Woensdag 27 april: Stations zijn mooie plekken voor een rendez vous. Op het Centraal Station van Leiden zwaaide ik Marie-Françoise uit voor een bezoek aan mijn moeder in Hillegom, terwijl ik naar mijn schoonmoeder wandelde in Leiden. Ik verlegde plotseling mijn aandacht toen ik Kees Broekhof meende te herkennen op het station. Hij is de helft van de eeneiige tweeling Paul en Kees die ik altijd foutloos uit elkaar kon houden op de lagere school in Hillegom. En dus ook bijna 35 jaar later nog. En Kees hoefde ook geen moment te twijfelen toen hij mijn stem hoorde. Hij schalde spontaan mijn naam over het drukke station.
 
Wilde even weten of hij nog in een Jazz band speelde? Kees sprak direct over de website die ik ooit heb gemaakt over de voorlaatste jongensklas van de St Jozefschool waar we lief en leed met elkaar hebben gedeeld. We stelden elkaars vrouwen voor en gingen zijnsweegs. Bewonderde nog wel even zijn mooie jas, zijn charmante vrouw en dat hij nog geen enkele grijze haar heeft.
 
Thuis heb ik zijn naam gegoogled en besefte ik dat het een gemiste kans was dat we niet even over het onderwijs en taal hebben gesproken. Ook een lievelingsonderwerp van Marie-Françoise en wiens vader Theo Strijbosch ongetwijfeld Frans heeft gegeven aan Kees op het Fioretti College in Lisse. Heb met veel belangstelling een videocollege over taal gevolgd van Kees, die al sinds 1996 aan het onderwijsinstituut Sardes is verbonden als de leesdeskundige van ons land! Hij legt daarin helder uit het belang van veel lezen, maar ook de positieve effecten van een goed gesprek tussen ouders en kinderen. (Ben blij dat ik in de trein van Leiden naar Deventer ben begonnen aan een nieuw e-book op mijn tablet…)
 
Las daarna op de website van onze klas dat Kees mij vooral herinnerde als een klasgenoot die op de lagere school al wist wat hij zou worden: journalist! Vond hij heel bijzonder. Ik herinner mij Kees dat hij oorspronkelijk was in zijn doen en laten, goed kon basketballen en heel goed kon leren. Toch had hij tien jaar nodig om zijn studie Engels af te ronden. Had ongetwijfeld te maken dat hij in zijn studietijd verslaafd raakte aan jazz. Met de Blue Frieds Jazz Band, een mengeling van studenten van de Universiteit Leiden en het Koninklijke Conservatorium, treedt hij al meer dan een kwart eeuw op. Kees is de muzikaal leider, altsaxofonist en zanger van de band.
 
Niet alleen vroeger op school, maar ook muzikaal blijft hij volledig in control met zichzelf.  
 
 
   
 

Comments
Sign in or get an account to comment.