PoosConnections

By poosconnections

Jos Tanke zet Deventer Op Stelten met Brocante

Zaterdag 9 juli: Vandaag door mijn dochter Marjolein verwend tijdens Deventer Op Stelten met een verlaat verjaardagscadeau: een picknickmand. Op de Brocante markt is de mand gescoord zodat ik straks regelmatig op een zonnige dag richting de IJssel kan trekken voor een lunch, brunch of zomeravond buffetje.

We waren de eerste klant van Jos Tanke (62), die al veertien jaar op deze markt wordt geassisteerd door zijn nichtje Tessy. Ooit heeft hij met een vriendin eens op een brocantemarkt gestaan. Vanaf dat moment is hij aangestoken door het virus om ‘oude en overbodige spulletjes’ van vrienden en familie te verkopen. Alleen oudhollandse kwartetspelen koopt hij soms in bij Kringloopwinkels.
 
Einde van de dag heb ik hem even opgezocht om de balans op te maken. Het was een topdag! Alle kosten voor de huur van kraampjes zijn er ruimschoots uit en vandaag is zelfs ‘vette winst’ gemaakt. Tessy en hij verheugen zich er al op deze zomer de winst te verbrassen met een etentje bij Jacky’s.
 
Tot voor kort evalueerde Jos de samenwerking na elke brocante, want als zijn nichtje het niet meer leuk vindt, dan stopt hij subiet. De afspraak is nu gemaakt dat hij die vraag nooit meer stelt…
 
Een dag doorbrengen op de Brocante van Deventer is ook geen straf lijkt mij. De vrolijkheid spat er bij Jos af. En de verbazing is nog groter wanneer hij vertelt 40 jaar strak in een uniform te hebben gelopen als teamchef bij de politie. Na zijn pensionering besloot hij het over een andere boeg te gooien: hij liet zijn haar groeien en koos voor meer artisticiteit in zijn leven.
 
Zelfs zijn suikerziekte kan zijn humeur niet verpesten. ,,Mijn vrouw Mieke en ik hebben weliswaar zelf geen kinderen, maar dan kan ik tenminste suikeroom spelen….’’
Op de vraag wat hij graag zou lezen in dit stukje antwoordt Jos dat het zijn stille wens is dat meer jonge mensen op de Deventer Brocante gaan staan. Anders wordt het een uitstervend ras.
   
Zijn oproep lijkt een gehoor te krijgen, want na vandaag overweegt Marjolein met haar vriend Albert ook een keer mee te doen. Wetend dat haar vader altijd achtervang wil zijn op zo’n dag. Zeker als hij naast Jos en Tessy mag staan!

Comments
Sign in or get an account to comment.